De achterwielaangedreven Lamborghini Huracán LP 580-2: de essentie van rijplezier
Automobili Lamborghini stelt de Lamborghini Huracán LP 580-2 voor: een tweewielaangedreven versie van de Huracán coupé.
Donderdag 26 november 2015 — - Dynamisch hertekende voor- en achterzijde
- Ontworpen voor maximaal rijplezier dankzij achterwielaandrijving
- Gewichtsverlaging en verfijnd motormanagement voor een intense rijervaring
- 0 tot 100 km/u in 3,4 s, topsnelheid van 320 km/u
Automobili Lamborghini stelt de Lamborghini Huracán LP 580-2 voor: een tweewielaangedreven versie van de Huracán coupé. De Huracán LP 580-2 heeft een vormgeving en techniek die specifiek zijn afgestemd op de achterwielaandrijving van de wagen, en combineert zijn dynamische nieuwe looks met een technologisch pakket dat de Lamborghini-rijemoties nog sterker in de verf zet.
“De Lamborghini Huracán LP 580-2 is opnieuw een puur, visionair en hightech model volgens de echte Lamborghini-traditie”, vertelt Stephan Winkelmann, voorzitter en CEO van Automobili Lamborghini. “Het op de achterwielen aangedreven model past perfect in onze Huracán-familie en richt zich op al wie een nog intensere rijervaring wil, of wie momenteel met een achterwielaangedreven model van een ander merk rijdt en met een Lamborghini wil gaan rijden. De Huracán LP 580-2 is de tot dusver puurste uitdrukking van wat een Lamborghini is. Hij staat voor rijplezier in zijn meest extreme vorm.”
De Huracán LP 580-2 werd ontwikkeld voor een rijervaring in al haar essentie. Met zijn atmosferische V10 van 5,2 liter die 426 kW / 580 pk naar de achterwielen stuurt, weegt de Huracán LP 580-2 leeg slechts 1.389 kg, of 33 kg minder dan de versie met vierwielaandrijving.
Het gewicht is verdeeld in de verhouding 40% vooraan / 60% achteraan, om de inertie op de vooras te verminderen. Een volledig nieuwe set-up, inclusief een gewijzigde ophanging, een nieuwe afstelling van de stuurinrichting voor een nog preciezer instuurgedrag en nieuw gekalibreerde stabiliteits- en tractiecontrolesystemen, maakt de link tussen bestuurder en weg zo direct mogelijk. De selecteerbare Lamborghini-rijmodi STRADA, SPORT en CORSA kenmerken zich door een eerder overstuurd gedrag en accentueren zo het authentieke achterwielaangedreven karakter van de wagen.
Het meeslepende, sportieve rijplezier van de tweewielaangedreven Huracán LP 580-2 vormt een perfecte aanvulling op het bestaande Huracán-gamma met de vierwielaangedreven Huracán LP 610-4 en eerder lifestylegerichte Huracán LP 610-4 Spyder.
Design
De Lamborghini Huracán LP 580-2 verschilt duidelijk van zijn vierwielaangedreven broer. Voor- en achteraan kreeg hij een nieuw design, dat het accent legt op een jonge, frisse, assertievere look en de typische designinspiratie uit de luchtvaart in de verf zet.
Elk detail van het design van de Lamborghini Huracán LP 580-2 huldigt het principe van functionele schoonheid, het resultaat van een nauwe samenwerking tussen de designers van het Centro Stile en de aerodynamicaexperten van Lamborghini. De grote luchtinlaten vooraan hebben een nieuwe vormgeving, die de koellucht en luchtstroom exact geleidt om de neerwaartse druk op de vooras te verhogen. De spoilerlip achteraan optimaliseert samen met de oplopende diffusor in de bodemstructuur de luchtstroom aan de achterkant van de wagen. De Huracán heeft daardoor geen beweegbare achterspoiler nodig.
De Huracán LP 580-2 staat op nieuwe 19”-velgen Kari met een verschillende breedte vooraan en achteraan, die de dynamische uitstraling van de wagen onderstrepen. De Pirelli PZero-banden werden specifiek voor de achterwielaangedreven wagen ontwikkeld. De stalen schijfremmen met aluminium remklauwen hebben een specifieke vorm die hun gewicht vermindert en de koeling verbetert.
Technisch geconfigureerd voor perfecte prestaties van de achterwielaandrijving
De atmosferische 5,2 liter V10-middenmotor van de Huracán kreeg een nieuwe afstelling waardoor hij nu maximaal 426 kW (580 pk) levert en een koppel van 540 Nm, waarvan 75% al beschikbaar is vanaf 1.000 t/min.
Net als de andere Huracán-modellen is de LP 580-2 voorzien van cilinderuitschakeling om de efficiëntie van de motor te verhogen. Wanneer het volledige motorvermogen niet nodig is, wordt één van de cilinderrijen met vijf cilinders tijdelijk uitgeschakeld. Bij acceleraties wordt onmiddellijk weer overgeschakeld naar tien cilinders, een proces waarvan de bestuurder nagenoeg niets merkt. Het systeem verlaagt het brandstofverbruik tot 11,9 l/100 km (gecombineerde cyclus) en de CO2-uitstoot tot 278 g/km.
Met een drooggewicht van 1.389 kg (33 kg minder dan de Huracán LP 610-4 coupé) heeft de Huracán LP 580-2 een gewicht-vermogenverhouding van slechts 2,4 kg/pk. De gewichtsverlaging is onder andere te danken aan het hybride chassis op basis van aluminium en koolstofvezel. Dankzij de nieuwe configuratie van de veren en stabilisatorstangen van de ophanging met dubbele driehoeken heeft de Huracán LP 580-2 een torsiestijfheid die 50% hoger ligt dan die van zijn voorganger, de Gallardo LP 550-2.
De LDF-zevenversnellingsbak met dubbele koppeling (Lamborghini Doppia Frizione) garandeert bliksemsnelle schakelovergangen en omvat een ‘launch control’ voor de snelst mogelijke acceleratie vanuit stilstand. De elektromechanisch bekrachtigde stuurinrichting en de optionele stuurinrichting met variabele overbrengingsverhouding (Lamborghini Dynamic Steering; LDS) werden afgesteld om de wendbaarheid en beheersbaarheid van de wagen in alle rijomstandigheden te verbeteren, ongeacht de rijmodus en snelheid. De nieuwe kinematica van de achtertrein komt eveneens de balans van de wagen ten goede.
Het Lamborghini Piattaforma Inerziale (LPI), het sensorensysteem in het zwaartepunt van de Huracán dat driedimensionaal alle bewegingen van de wagen registreert, is ook op de achterwielaangedreven versie aanwezig. Het stuurt in real time informatie naar de stuurinrichting en de stabiliteitscontrole, alsook naar de optionele 'Magneto Rheological Suspension' (MRS), die gebruikmaakt van dempers gevuld met een magnetorheologische vloeistof. De elektronische stabiliteitscontrole (ESC) werd zo geconfigureerd hij zich aanpast aan alle gripomstandigheden maar tegelijk in elke rijmodus het achterwielaangedreven karakter van de wagen benadrukt.
Driving Emotion: maximaal rijplezier!
Alles aan de Lamborghini Huracán LP 580-2 werd ontwikkeld in functie van het rijplezier: de bestuurder moet de feedback van de auto echt voelen en zich één voelen met de weg.
Met een toets op het stuur kan de bestuurder via het Adaptive Network Intelligent Management (ANIMA; ook Italiaans voor 'ziel') kiezen tussen de verschillende rijmodi, die specifiek werden afgestemd op het achterwielaangedreven model. STRADA, dat bedoeld is voor dagelijks gebruik, geeft de wagen een licht onderstuurd karakter en is gericht op tractie. SPORT legt het accent op sportiviteit en sterke rijemoties met een licht overstuur. CORSA is de circuitmodus met maximale prestaties en een neutraal stuurgedrag.
Specificaties, traditie en prijs
De LP 580-2 is beschikbaar met dezelfde exterieur- en interieurkleuren en bekledingen als de andere Huracán-versies. Via het Lamborghini-personaliseringsprogramma Ad Personam is het aantal mogelijke kleuren voor exterieur en interieur zelfs onbeperkt.
De Huracán LP 580-2 wordt voorzien van het nieuwste Lamborghini Infotainment System II, inclusief digitale instrumenten met een tft-scherm van 12,3” met hoge resolutie.
Tot de legendarische Lamborghini-modellen met achterwielaandrijving uit het verleden behoort onder meer zijn voorganger, de Gallardo LP 550-2. De achterwielaangedreven varianten van de Lamborghini Miura, Countach en Diablo waren perfecte voorbeelden van het 'fun to drive'-concept. De in 2014 gelanceerde, op de achterwielen aangedreven Huracán LP 620-2 Super Trofeo is wereldwijd te zien op de racecircuits in de drie Lamborghini Blancpain Super Trofeo-kampioenschappen van dit jaar in Europa, Azië en de VS.
De Huracán LP 580-2 is beschikbaar bij de verdelers van Lamborghini voor een aanbevolen verkoopprijs van 150.500 euro excl. taksen.