De Lamborghini Aventador LP 750-4 Superveloce
Lamborghini supersportwagen in zijn meest pure vorm.
Dinsdag 17 maart 2015 —
Automobili Lamborghini presenteerde op het autosalon van Genève de nieuwe Lamborghini Aventador LP 750-4 Superveloce. Met meer vermogen, een lager gewicht, een verbeterde aerodynamica en innovatieve technologieën is de Aventador Superveloce de meest pure verwezenlijking van Lamborghini, met
uniek sportwagen-DNA, een onovertroffen dynamiek en een uitzonderlijke rijprecisie.
De focus op gewichtsverlaging in combinatie met de toepassing van innovatieve technologieën resulteert in de sportiefste, snelste en meest emotierijke in serie gebouwde Lamborghini aller tijden. Door de inzet van vooruitstrevende lichtgewichttechnologieën en het massale gebruik van koolstofvezel was een gewichtsbesparing van 50 kg mogelijk. Het vermogen van de atmosferische V12 werd opgevoerd tot 552 kW (750 pk), goed voor een gewicht-vermogenverhouding van 2,03 kg/pk. De Superveloce sprint in 2,8 s van 0 tot 100 km/u en bereikt een topsnelheid van meer dan 350 km/u. "De nieuwe Aventador Superveloce zet de traditie van de Lamborghini SV-modellen voort en legt de lat op het vlak van sportieve prestaties en puur rijplezier nog hoger", zegt Stephan Winkelmann, voorzitter en CEO van Automobili Lamborghini.
"Hij brengt hulde aan alle gepassioneerde eigenaars en fans die met hun enthousiasme het tot dusver grootste succes ooit voor een Lamborghini V12 mogelijk gemaakt hebben – dat van de Aventador, die we pas vier jaar geleden voorstelden. De nieuwe Superveloce bewijst de competenties van Lamborghini op het vlak van lichtgewichtconstructie op bijzondere wijze. Zijn hoogtechnologische karakter, zijn design, zijn kwaliteitsniveau
en ambachtelijk vakmanschap maken de Superveloce tot het meest exclusieve, puristische en emotierijke seriemodel in de geschiedenis van ons merk."
Gewicht-vermogenverhouding
Ieder detail van de Aventador Superveloce werd ontwikkeld met het oog op gewichtsoptimalisering, terwijl tegelijk nieuwe technologieën gebruikt werden om de dynamiek en de rijervaring naar een hoger niveau te tillen. De basis van de Aventador Superveloce is een monocoque uit koolstofvezel met lichtgewicht hulpframes uit gesmeed aluminium. De combinatie met andere elementen uit koolstofvezelversterkte kunststof (KVK) zoals de nieuwe deurpanelen of de achtervleugels en de afdekking van de zijdrempels in superlicht SMC (Sheet Moulding Compound) zorgt voor een gering gewicht en een maximale stijfheid. Andere elementen uit koolstofvezel zijn de nieuwe achterspoiler en de vaste luchtinlaten.
Ook het interieur werd compleet herwerkt met een duidelijke focus op gewichtsbesparing. Zo zijn de nieuwe sportkuipzetels en de deurbekledingen uit KVK vervaardigd. Om dezelfde reden heeft de Aventador Superveloce geen infotainmentsysteem (als optie zonder meerprijs verkrijgbaar), geen tapijten en werden bepaalde delen van de geluiddemping weggelaten.
Op die manier kon het gewicht van de Aventador Superveloce met 50 kg verlaagd worden, tot 1.525 kg. In combinatie met het toegenomen motorvermogen verbeterde de gewicht-vermogenverhouding tot 2,03 kg/pk. Dat maakt niet alleen fenomenale acceleratiewaarden mogelijk, maar verbetert ook de dwarsdynamiek en de remprestaties. De Superveloce is verbluffend krachtig, maar tegelijk even lichtvoetig en precies.
Rijdynamiek
Met de Aventador deed de wielophanging volgens het pushrod-principe haar intrede bij Lamborghini. Met de Superveloce wordt daar nu de magnetoreologische demping (MRS) aan toegevoegd. Die reageert spontaan op de staat van de weg en de rijstijl om de demping van ieder wiel afzonderlijk automatisch aan te passen. Dat onderdrukt de overhelneiging van het koetswerk, maakt de besturing en handling nog preciezer en onderdrukt de duikneiging bij het remmen.
Eveneens nieuw is de specifiek op de Superveloce afgestemde elektromechanische stuurinrichting Lamborghini Dynamic Steering (LDS), die de overbrengingsverhouding van het stuur variabel aan de rijsnelheid en de gekozen rijmodus aanpast. Ze garandeert een superieure stabiliteit bij hoge snelheden en maakt het beduidend eenvoudiger om bij lage snelheden te manoeuvreren.
De gesmede lichtgewichtwielen van de Superveloce hebben een diameter van 20 duim vooraan en 21 duim achteraan. Net als in de motorsport kunnen ze naar wens met een centrale wielbout worden uitgerust. De standaard Pirelli P Zero Corsa-banden garanderen een optimale grip, ook standaard zijn de koolstofvezel-keramische remmen.
Pure prestaties
De atmosferische V12-motor met een cilinderinhoud van 6,5 liter van de Aventador werd voor de Superveloce grondig herzien en uitgerust met een gloednieuw lichtgewicht uitlaatsysteem. Ook de motorrespons werd aangepast, het maximumvermogen bedraagt voortaan 552 kW/750 pk bij 8.400 t/min. Om het koppel bij hoge toerentallen te verbeteren werden zowel de variabele klepsturing als het variabele inlaatsysteem geoptimaliseerd. Het maximumkoppel bedraagt nu 690 Nm bij 5.500 t/min., het maximumtoerental is 8.500 t/min.
Het nieuw ontwikkelde uitlaatsysteem reduceert de tegendruk, maar staat vooral borg voor de indrukwekkende sound van de machtige V12 – van een mild gebrom bij een rit door de stad tot een krijsend crescendo bij hoge toerentallen. De uiterst innovatieve ISR-versnellingsbak vormt de perfecte aanvulling op deze krachtbron. Dit is de snelst schakelende geautomatiseerde versnellingsbak ter wereld en garandeert een niet te vergelijken fascinerend schakelgevoel.
De permanente vierwielaandrijving van de Lamborghini Aventador LP 750-4 Superveloce – waarnaar de 4 in de modelbenaming verwijst – maakt gebruik van een elektronisch gestuurde Haldex-koppeling van de vierde generatie om de aandrijfkracht tussen de voor- en achterwielen te verdelen. Ze past de krachtverdeling in milliseconden perfect aan de rijomstandigheden aan. Een zelfsperrend differentieel aan de achteras en een elektronisch geregeld sperdifferentieel, aangestuurd door het ESP, perfectioneren de rijdynamiek. Via het Drive Select System kan het karakter van de wagen (motor, versnellingsbak, differentieel, dempers, stuurinrichting) in drie modi (Strada, Sport en Corsa) aan de persoonlijke voorkeuren van de bestuurder worden aangepast.
Vorm volgt functie
Het design van de Lamborghini Aventador LP 750-4 Superveloce belichaamt agressieve kracht en technische superioriteit. Bij de ontwikkeling van de Superveloce werkten de aerodynamica-ingenieurs vanaf het begin nauw samen met de designers van het Centro Stile Lamborghini. Hun gemeenschappelijke doel was duidelijk: de optimale aerodynamische balans garanderen en de neerwaartse druk en aerodynamische efficiëntie verhogen zonder de luchtweerstand te verslechteren. Vergeleken met de Aventador werd de totale aerodynamische efficiëntie met 150% verbeterd, de neerwaartse druk zelfs met 170%. Elke lijn in het design heeft daarbij een duidelijk functie – het prestatiepotentieel van deze supersportwagen verder verhogen.
Het meest opmerkelijke element is de grote achterspoiler. Die genereert aerodynamische efficiëntie en extra downforce. Passend bij de rijstijl kan hij manueel in drie standen geplaatst worden, waardoor de aerodynamische balans van de wagen met maximaal 15% gewijzigd wordt. Zo kan voor iedere rijsituatie de optimale setup gekozen worden, afhankelijk van het feit of maximale downforce dan wel maximale snelheid gewenst is.
De voorzijde van de wagen werd compleet nieuw ontworpen. Met de ver naar voren reikende bumperschort en de beide vleugels – een in carbon, de andere in koetswerkkleur – oogt hij vooraan opener. Bovendien verbeteren deze elementen de handling en stabiliteit en de instuurprecisie bij hoge snelheden, en verzekeren ze een gevoelig en accuraat stuurgevoel. De grotere luchtinlaten vooraan – aangepast aan het 50 pk hogere vermogen – verbeteren de koeling van de remmen.
Ook de achterzijde van de auto kreeg een nieuwe vormgeving met een open, expressief karakter. Talrijke delen in koolstofvezel, vaak in zichtbaar zwart carbon, dragen bij tot de beperking van het gewicht. Het extreme lichtgewichtkarakter van de Superveloce is omnipresent, de complexiteit van zijn design is ook langs achteren en zelfs van bovenaf steeds duidelijk. Een grote diffusor achteraan verzekert een optimale koeling, verticale vinnen verbeteren de luchtstroming langs de geoptimaliseerde bodemplaat.
Een grote roosterstructuur aan de achterzijde garandeert de warmteafvoer van de machtige twaalfcilinder. De knalpot met vier 'naakte' uitlaatpijpen is vervaardigd uit speciaal licht aluminium.
De koelluchtinlaten boven de achterwielen, die bij de Aventador beweegbaar zijn, zijn bij de Superveloce vast.
Het interieur: puristisch en authentiek
De exclusieve positionering van de Superveloce komt tot uiting in het duidelijk aangescherpte design en unieke interieur. Als eerste in serie gebouwd voertuig maakt hij gebruik van het door Lamborghini ontwikkelde materiaal Carbon Skin®. Dat materiaal is even flexibel als robuust en een bijzonder voorbeeld van de toonaangevende positie van Lamborghini in onderzoek, ontwikkeling en productie van koolstofvezelmaterialen. Door een speciaal hars voelen de geweven koolstofvezels zeer zacht aan en worden ze tegelijk uiterst stevig. In de Superveloce zijn de dakhemel en delen van de cockpit met dit exclusieve materiaal bekleed.
De monocoque in koolstofvezel is in de Aventador nauwelijks zichtbaar. Bij de Superveloce is dit essentiële onderdeel van de lichtgewichtfilosofie optisch duidelijker aanwezig en op verschillende plaatsen zichtbaar, bijvoorbeeld aan de drempels of de middentunnel, wat de puristische look van de wagen beklemtoont. Ook de kuip van de nieuw ontwikkelde sportzetels bestaat uit koolstofvezel, bekleed met alcantara en Y-vormige lederen inzetstukken.
Het instrumentencluster is compleet nieuw ontworpen. In de rijmodi Strada en Sport is het tft-display overwegend geel, met centraal de grote toerenteller en weergave van de geselecteerde versnelling in fel blauw. Onderaan in de instrumenten wordt de G-kracht weergegeven, net als bij racewagens.
Voor de lancering wordt de nieuwe Lamborghini Aventador LP 750-4 Superveloce aangeboden in de speciaal ontwikkelde kleur Rosso Bia, met zwart alcantara in het interieur. Daarnaast worden nog vijf andere kleuren aangeboden, plus de haast eindeloze waaier aan personaliseringsmogelijkheden van het Ad Personam-programma.
De Aventador Superveloce komt vanaf het late voorjaar van 2015 op de markt, de prijs in Europa bedraagt 327.190 euro plus btw.