Lamborghini Huracán LP 610-4 Spyder: prestaties en lifestyle onder de open hemel
Ter gelegenheid van het autosalon van Frankfurt 2015 stelt Automobili Lamborghini de nieuwe Huracán LP 610-4 Spyder voor. Deze open versie van de Huracán LP 610-4 combineert het vermogen en de prestaties van de coupé met het plezier van open rijden.
Woensdag 23 september 2015 — - Technologie en vermogen van de Huracán gecombineerd met openluchtsensaties
- Lichte, elektrohydraulisch bediende stoffen kap voor puur Spyder-gevoel
- Uitgekiende aerodynamica voor maximaal comfort bij open rijden
- Atmosferische 5.2 V10-motor met 449 kW/610 pk, 0-100 km/u in 3,4 s en een topsnelheid van 324 km/u
- ‘Cylinder on Demand’-technologie en stop-startsysteem voor een lagere CO2-uitstoot
"De Huracán LP 610-4 Spyder is het volgende hoofdstuk in het succesverhaal van de Huracán met atmosferische V10 en knoopt aan bij de cabriolettraditie van Lamborghini", aldus Stephan Winkelmann, voorzitter en CEO van Automobili Lamborghini. "De Huracán Spyder combineert de innovatie, de prestaties en de uitstraling van de Huracán coupé met nieuwe technologieën en een extra emotionele dimensie. Zijn voorganger, de Gallardo Spyder, was de meest verkochte open wagen in de geschiedenis van Lamborghini. We geloven dat de Huracán Spyder zijn voorganger in alle opzichten nog zal overtreffen."
De nieuwe Huracán Spyder staat voor inspirerende technologie, uitmuntende kwaliteit en adembenemende prestaties. Zijn luxueuze comfort en het pure, dynamische design maken de open versie van de Huracán tot een nieuwe iconische Lamborghini. De lichte, elektrohydraulisch bediende stoffen kap verleent de nieuwe Lamborghini zowel open als gesloten een opmerkelijke uitstraling en biedt de bestuurder en passagier een maximaal comfort bij compromisloze rijprestaties.
De atmosferische 5.2 V10-motor levert 449 kW/610 pk, genoeg om de nieuwe Huracán LP 610-4 Spyder in 3,4 s van 0 naar 100 km/u te stuwen en hem een topsnelheid van 324 km/u te bezorgen. Bovendien kan de Spyder rekenen op nieuwe technologieën, die voor modeljaar 2016 in de volledige Huracán-familie worden geïntroduceerd. Zo beschikt de V10 voortaan over selectieve cilinderuitschakeling ('Cylinder on Demand') en een stop-startsysteem, terwijl de herziene elektronisch gestuurde vierwielaandrijving het rijgedrag nog verbetert.
Design en nieuwe stoffen kap
De Huracán Spyder belichaamt de jongste evolutie van Lamborghini's kenmerkende designtaal. Hij maakt een sterk designstatement en respecteert tegelijk Lamborghini's 'vorm volgt functie'-principe: de Lamborghini Huracán LP 610-4 Spyder is even opwindend om naar te kijken als om mee te rijden.
De 4,46 meter lange en 1,92 meter brede Lamborghini Huracán Spyder is slechts 1,18 meter hoog. Zijn meest opvallende kenmerk is de nieuwe stoffen kap, die verkrijgbaar is in drie verschillende kleuren: zwart, bruin en rood. Zelfs met gesloten kap onderscheidt de Spyder zich duidelijk van de coupé. Gesloten harmonieert de bijzonder lichte kap naadloos met de lijnen van de Spyder. Wanneer ze geopend wordt, verdwijnt ze in een erg compacte ruimte om het lage zwaartepunt van de auto te bewaren en de even atletische als krachtige lijnen in de verf te zetten. De nieuwe, verzonken rolbeugels springen automatisch omhoog bij een koprol, maar zijn in niet-actieve toestand onzichtbaar zodat ze het lage silhouet van de open auto geenszins verstoren.
De nieuwe elektrohydraulisch bediende lichtgewicht stoffen kap laat zich in nauwelijks 17 s openen met een druk op de toets in de middentunnel, en dat bij snelheden tot 50 km/u. Zowel bij open als gesloten kap kan de bestuurder de achterruit elektrisch bedienen. Gesloten fungeert die achterruit als windscherm, in open toestand biedt ze de inzittenden de gelegenheid om nog intenser te genieten van de unieke motorklank van de atmosferische V10.
Wanneer het dak geopend wordt, komen uit de afdekking van het opbergcompartiment twee beweegbare vinnen tevoorschijn, een verrassende designoplossing die de lijn van de wagen een nieuwe dimensie verlenen, vooral in zijaanzicht. De vinnen beginnen vlak achter de zetels en laten daklijn doorlopen tot achteraan. Ze beklemtonen de lage, krachtige uitstraling van de wagen en beperken de turbulentie ter hoogte van het hoofd van de inzittenden bij open rijden. De vinnen hebben echter nog een belangrijke taak: ze optimaliseren de luchtstroom door het motorcompartiment. De motorkap is voorzien van de voor iedere Spyder typische lamellen. De luchtinlaten van het motorcompartiment zijn uitgevoerd in het zwart.
Voor nog meer comfort zijn er twee verwijderbare laterale deflectoren, die de zijdelingse aerodynamische trillingen dempen en zo een perfect akoestisch comfort creëren. Zelfs bij hoge snelheden kunnen de inzittenden comfortabel een gesprek voeren. Dankzij doorgedreven aerodynamische analyse moest er bovenaan de voorruit geen windafleider of beweegbare spoiler worden geplaatst. In de plaats daarvan bevindt zich aan de bovenrand van de voorruit een discrete decoratieve lijst, voorzien van een Huracán Spyder-logo, die naar wens door de klant verder gepersonaliseerd kan worden.
Onderstel
Het hybride onderstel van de Huracán LP 610-4 Spyder combineert aluminiumelementen vooraan en achteraan met componenten van koolstofvezel in het interieur. Het koetswerk is gemaakt van aluminium. Het lichtgewicht onderstel bezorgt de Spyder een uitzonderlijke torsiestijfheid, die 40% hoger ligt dan bij zijn voorganger, de open Gallardo. Tegelijk garandeert deze constructie de rijprecisie van een racewagen en legt ze de basis voor het geringe gewicht van de auto. De Huracán LP 610-4 Spyder zet leeg nauwelijks 1.542 kg op de weegschaal, goed voor een gewicht-vermogenverhouding van 2,53 kg per pk.
Het uitzonderlijke aerodynamicaconcept van de Huracán Spyder omvat ook een volledig vlakke en glad afgewerkte bodem en een grote diffusor, die de luchtstroom onder de achterkant geleidt. Het koetswerk eindigt in een opvallende vaste spoilerrand. Inzake neerwaartse druk presteert de Huracán Spyder 50% beter dan de Gallardo Spyder en met het dak gesloten plukt hij de vruchten van zijn bijzonder lage luchtweerstand, waardoor het windgeruis tot een minimum beperkt blijft.
Aandrijving
De atmosferische V10-motor met lange slag laat zijn sensationele potentieel in de Huracán LP 610-4 Spyder helemaal tot zijn recht komen, zeker met de kap open. Hij biedt dezelfde technische kwaliteiten als in de Huracán Coupé, als een volbloed sportwagenmotor. De krachtbron reageert bliksemsnel, klimt moeiteloos tot 8.700 t/min. en produceert een rijke, onmiskenbare sound. Uit zijn cilinderinhoud van 5,2 l puurt hij een vermogen van 449 kW/610 pk bij 8.250 t/min. en een koppel van 560 Nm bij 6.500 t/min. De IDS-injectie ('Iniezione Diretta Stratificata') combineert directe en indirecte benzine-injectie.
De topsnelheid van 324 km/u en de cijfers voor de acceleratie van 0 tot 100 km/u (3,4 s) en 0 tot 200 km/u (10,2 s) bevestigen het compromisloze prestatievermogen van de tweezits Spyder. Dankzij de stop-starttechnologie en de selectieve cilinderuitschakeling bij gedeeltelijke belasting ('Cylinder on Demand') blijft het normverbruik beperkt tot 12,3 l/100 km. Daardoor stoot de Huracán Spyder liefst 14% minder CO2 uit dan de Gallardo Spyder, hoewel hij hem op het vlak van rijprestaties duidelijk overtreft.
De geautomatiseerde LDF-zevenversnellingsbak ('Lamborghini Doppia Frizione') met dubbele koppeling schakelt bliksemsnel. Het hart van de vierwielaandrijving is een hydraulisch bediende lamellenkoppeling. Die volledig elektronisch gestuurde koppeling, met een actieve koeling voor maximale prestaties, kan het koppel vrij over de beide wielassen verdelen. Een mechanisch sperdifferentieel op de achtertrein garandeert een onberispelijke tractie. Net zoals de coupé wordt ook de Spyder gekenmerkt door een 43/57-gewichtsverdeling (voor/achter), de perfecte verhouding.
Eveneens net zoals in de coupé kan de bestuurder via de 'ANIMA'-schakelaar ('Advanced Network Intelligence MAnagement') op het stuur diverse rijmodi activeren, van sportief-dynamisch tot extreem sportief. De drie verschillende programma's, 'Strada', 'Sport' en 'Corsa' beïnvloeden de eigenschappen van de motor, de versnellingsbak, de vierwielaandrijving, het ESC-systeem en de klank. Via zes sensoren levert het LPI-systeem ('Lamborghini Piattaforma Inerziale') informatie over de bewegingen van de auto en stuurt die vervolgens bliksemsnel naar alle systemen die het rijgedrag beïnvloeden.
Het standaard gemonteerde koolstof-keramische remsysteem bezorgt de Huracán Spyder een buitengewoon krachtige en betrouwbare remprestaties. De voorste schijven hebben een diameter van 380 mm, als optie biedt Lamborghini gelakte remzadels in diverse kleuren aan. Alle wielen zijn voorzien van een ophanging met dubbele driehoeken uit licht aluminium.
Tegen meerprijs biedt Lamborghini ook het optionele LDS-systeem (Lamborghini Dynamic Steering) aan, dat de stuuroverbrenging aanpast aan de rijsnelheid en de gekozen rijmodus. Eveneens verkrijgbaar is de magnetoreologische dempingsysteem, dat de dempingseigenschappen afhankelijk van de rijmodus aan de voorkeuren en de rijstijl van de bestuurder aanpast.
Interieurdesign en uitrusting
Het interieur wordt gedomineerd door een innovatieve cockpit. De klassieke tellers zijn vervangen door een tft-scherm van 12,3 duim, dat op diverse manieren kan worden geconfigureerd. Het geeft alle belangrijke informatie, waaronder de optionele navigatiekaarten, op virtuele wijze weer aan de bestuurder. De beelden zijn glashelder en uitermate gedetailleerd, voor een ongeziene visuele ervaring. Zo wordt de virtuele naald van de toerenteller zestig keer per seconde herberekend, zodat ze zelfs bij volgasacceleraties soepel over het scherm glijdt. Het tft-scherm maakt deel uit van het standaard 'Lamborghini Infotainment System II'.
Via de toetsen op het stuur kan de bestuurder de functies van het display regelen. De enige andere bedieningselementen aan het stuur zijn de schakelpeddels. De toetsen voor de kap en de achterruit bevinden zich op de middenconsole, net als de starttoets voor de V10-motor, die zoals bij een straaljager onder een rood afdekkapje zit. De elektrisch verstelbare zetels van de Huracán Spyder zijn uitgerust met een elektronische sturing die ervoor zorgt dat de zetels nooit tot tegen de wand van het motorcompartiment bewegen.
De ranke vormen van het instrumentenbord en de middenconsole dragen bij tot het elegante interieurdesign. Het zorgvuldig afgewerkte interieur straalt een geraffineerde kwaliteit uit en is afgewerkt met Alcantara en fijn nappaleder. Het kan naar wens verder worden gepersonaliseerd. De klant heeft de keuze uit vijf mogelijke bekledingen – Standard, Elegante, Sportivo met alcantara, Sportivo bicolor met alcantara en Sportivo bicolor met soepel leder – en 17 interieurkleuren.
De stoffen kap is verkrijgbaar in zwart, bruin en rood, voor het koetswerk is er de keuze uit 11 kleuren. Het personaliseringsprogramma 'Ad Personam' biedt nog meer alternatieven, waaronder vijf matte koetswerkkleuren.
De standaarduitrusting benadrukt het luxueuze lifestylekarakter van de Huracán Spyder, met onder meer ledkoplampen en -achterlichten, de 20-duimsvelgen 'Giano' en het nieuwe multimediasysteem 'Lamborghini Infotainment System II' met bedieningsterminal op de middenconsole. Diverse nieuwe opties, van het 'Style'-exterieurpakket tot de 'Lamborghini Dynamic Steering', weerspiegelen het hoogtechnologische karakter van de nieuwe Spyder. Veeleisende audiofielen vinden hun gading ongetwijfeld bij het hoogwaardige Sensonum®-soundsysteem.
Productie en prijzen
De Huracán Spyder LP 610-4, waarbij '610' verwijst naar het vermogen in pk en '4' naar de vierwielaandrijving, wordt volgens de compromisloze kwaliteitsnormen van het merk gebouwd in de hypergeavanceerde productievestiging in het hoofdkwartier van Automobili Lamborghini in Sant’Agata Bolognese. De eerste exemplaren kunnen in de lente van 2016 worden geleverd, de basisprijs bedraagt 225.665,- euro incl. btw.