Lamborghini Huracán RWD Spyder
Open rijden met intense sensaties
Donderdag 22 december 2016 — · Nieuwe Spyder-versie breidt Huracán-familie uit
· Ontworpen voor maximaal rijplezier dankzij achterwielaandrijving
· Nieuwe vormgegeven voor- en achterzijde
· Atmosferische V10-motor met een vermogen van 580 pk
· 0 tot 100 km/u in 3,6 s en een topsnelheid van 319 km/u
Automobili Lamborghini stelt de achterwielaangedreven Huracán RWD Spyder voor, die het lifestylekarakter van de cabriolet combineert met de pure rijervaring van de achterwielaangedreven Huracán.
"De Spyder met achterwielaandrijving breidt het productgamma van de Huracán verder uit", vertelt Stefano Domenicali, voorzitter en CEO van Automobili Lamborghini. "Hij biedt de aantrekkingskracht van open rijden met de pure sensaties van een achterwielaangedreven wagen. Dit is een Lamborghini voor wie leeft met passie en op zoek is naar de meest pure rijervaring op open wegen. Het is ook een Huracán voor wie wil toetreden tot de Lamborghini-familie en een echte Spyder-ervaring verwacht zonder compromissen te sluiten op het vlak van de prestaties en dynamische kwaliteiten die eigen zijn aan een auto met achterwielaandrijving."
De achterwielaangedreven Huracán Spyder heeft een nieuw vormgegeven voor- en achterzijde met een dynamische en assertievere look die hem onderscheidt van de vierwielaangedreven versie. De atmosferische 5.2 V10-motor stuurt 426 kW (580 pk) naar de achterwielen, wat met een drooggewicht van slechts 1.509 kg een gewicht-vermogenverhouding van 2,6 kg/pk oplevert. De sprint van 0 tot 100 km/u vergt slechts 3,6 s, de topsnelheid bedraagt 319 km/u.
De achterwielaangedreven Spyder zal wereldwijd gecommercialiseerd worden vanaf januari 2017, met een prijs tussen die van de twee- en vierwielaangedreven Huracán coupé.
Softtop voor een echte Spyder
De voor- en achterzijde van de wagen kregen een nieuw design, de dynamische look wordt beklemtoond door de grote luchtinlaten die de koellucht en de luchtstroom exact geleiden om de neerwaartse druk op de vooras te verhogen. De 19”-velgen Kari zijn geschoeid met Pirelli PZero-banden die specifiek voor de achterwielaangedreven Huracán ontwikkeld werden. De stalen schijfremmen met aluminium remklauwen hebben een specifieke vorm die hun gewicht vermindert en de koeling verbetert. Binnenin is de cockpit uitgerust met het meest recent Lamborghini Infotainment System II, inclusief digitaal instrumentenpaneel met 12,3"-hogeresolutie-tft-scherm.
De jongste telg in de Huracán-familie kreeg dezelfde softtop als de vierwielaangedreven Spyder, waardoor hij zich in profiel duidelijk onderscheidt van de coupé, en dat zowel met open als gesloten kap. De lichtgewicht stoffen kap laat zich in nauwelijks 17 s openen tot een snelheid van 50 km/u en wordt efficiënt weggeborgen om het perfecte zwaartepunt van de Spyder te bewaren en het dynamische design van de open wagen te beklemtonen..
Wanneer het dak geopend wordt, komen uit de afdekking van het opbergcompartiment twee beweegbare vinnen tevoorschijn, die de lijn van de wagen een nieuwe dimensie verlenen. De vinnen beginnen vlak achter de zetels en laten de daklijn doorlopen tot achteraan. Ze benadrukken de lage, krachtige uitstraling van de Huracán Spyder en optimaliseren de luchtstroom door het motorcompartiment, afgedekt met een motorkap die voorzien is van de voor iedere Spyder typische lamellen.
Een geïntegreerde geleider reduceert de turbulenties ter hoogte van het hoofd bij open rijden. Zowel bij open als gesloten kap kan de bestuurder de achterruit elektrisch bedienen. Gesloten fungeert ze als windscherm, in open toestand biedt ze de inzittenden de gelegenheid om nog intenser te genieten van de unieke motorklank van de V10. Twee verwijderbare laterale deflectoren dempen de zijdelingse aerodynamische trillingen in het interieur en maken het zo mogelijk om zelfs bij hoge snelheden comfortabel een gesprek te voeren.
Technisch geconfigureerd voor perfecte prestaties van de achterwielaandrijving
Net als in de achterwielaangedreven Huracán coupé levert de atmosferische 5,2 liter V10-middenmotor van de Spyder maximaal 426 kW (580 pk) bij 8.000 t/min. en een koppel van 540 Nm bij 6.500 t/min., waarvan 75 % al beschikbaar is vanaf 1.000 t/min.
Eveneens net als de coupé garandeert de Spyder RWD de typische intense rijprestaties van een achterwielaangedreven wagen, en dat zowel met open als gesloten kap. Met een drooggewicht van 1.509 kg heeft de Huracán RWD Spyder een gewicht-vermogenverhouding van slechts 2,6 kg/pk. Het uitzonderlijk stijve hybride onderstel van de Huracán uit aluminium en koolstofvezel maakt gebruik van een ophanging met dubbele driehoeken met gewijzigde veren en stabilisatorstangen, geoptimaliseerd voor de achterwielaandrijving. Tot de wijzigingen behoren ook een specifieke afstelling van de stuurinrichting en een specifiek afgestelde stabiliteits- en tractiecontrole, om de bestuurder een optimale feedback over de weg te bezorgen. De aslastverdeling van 40/60 in het voordeel van de achterwielen beperkt de inertie aan de voortrein ten opzicht van de vierwielaangedreven Huracán.
De LDF-zevenversnellingsbak met dubbele koppeling (Lamborghini Doppia Frizione) garandeert bliksemsnelle schakelovergangen en omvat een ‘launch control’ voor de snelst mogelijke acceleratie vanuit stilstand. De elektromechanisch bekrachtigde stuurinrichting en de optionele stuurinrichting met variabele overbrengingsverhouding (Lamborghini Dynamic Steering; LDS) werden afgesteld om de wendbaarheid en beheersbaarheid van de wagen in alle rijomstandigheden te verbeteren afhankelijk van de rijmodus en snelheid.
De nieuwe kinematica van de achtertrein komt eveneens de balans van de wagen ten goede. Het Lamborghini Piattaforma Inerziale (LPI), het sensorensysteem in het zwaartepunt van de Huracán dat driedimensionaal alle bewegingen van de wagen registreert, is eveneens aanwezig. Het stuurt in real time informatie naar de optionele magneto-rheologische ophanging (MRS), de stuurinrichting en de stabiliteitscontrole ESC: die laatste werd zo geconfigureerd hij zich aanpast aan alle gripomstandigheden maar tegelijk in elke rijmodus het achterwielaangedreven karakter van de wagen benadrukt.
Met de ANIMA-toets (Adaptive Network Intelligent Management; Italiaans voor 'ziel') op het stuur kan de bestuurder kiezen tussen de verschillende rijmodi, die specifiek werden afgestemd op het achterwielaangedreven model. De modi STRADA, bedoeld voor dagelijks gebruik, SPORT met de nadruk op sportief rijplezier en CORSA voor dynamische prestaties op circuit creëren een licht overstuurd karakter en beklemtonen de authentieke eigenschappen van de achterwielaandrijving.
Net als bij alle Huracán-modellen zorgt de actieve cilinderuitschakeling voor een verhoging van de motorefficiëntie en een verlaging van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Wanneer het volledige motorvermogen niet nodig is, wordt één van de cilinderrijen met vijf cilinders tijdelijk uitgeschakeld. Bij acceleraties wordt onmiddellijk weer overgeschakeld naar tien cilinders, een proces waarvan de bestuurder nagenoeg niets merkt.