Nieuw recordjaar voor Automobili Lamborghini:

Nieuw recordjaar voor Automobili Lamborghini:

3.815 nieuwe auto’s geleverd in 2017

·         Lamborghini verhoogt wereldwijde verkoop met 10%, van 3.457 tot 3.815 leveringen

·         Wereldwijde verkoop groeit voor zevende jaar op rij

·         Recordcijfers voor beide modelgamma’s: V10 en V12

·         Recordcijfers voor alle regio’s: EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika), Amerika en Azië/Pacific

·         VS bevestigt positie als grootste individuele markt

·         Wereldpremière Urus: verdubbeling productiecapaciteit in Sant’Agata Bolognese en commerciële start voor nieuwe super-SUV in 2018 bieden perspectief op aanzienlijke groei

In het boekjaar 2017 (1 januari - 31 december) heeft Automobili Lamborghini S.p.A. opnieuw een historisch verkooprecord geboekt. Met een wereldwijde verkoop van 3.815 nieuwe auto’s zet de Italiaanse constructeur van supersportwagens zijn mondiale groei voor het zevende jaar op rij verder.

 

De wereldpremière van de super-SUV Urus eind 2017 en de marktintroductie van dit model in de zomer van 2018 vormen een mijlpaal in de 54-jarige geschiedenis van het merk.

 

“In 2017 heeft Lamborghini zijn uitstekende vormpeil doorgetrokken. Dat we voor het zevende jaar op rij een verkooprecord behalen, bevestigt dat onze productstrategie en commerciële aanpak een duurzaam effect hebben. Bovendien bewijst het succes van onze socialmediakanalen dat we onze merkbekendheid nadrukkelijk hebben weten te verhogen, zeker bij het jongere publiek. Dit record is echt het werk van een team en ik zou het volledige Lamborghini-team daarom willen bedanken voor de geleverde inspanningen. De resultaten zijn des te opmerkelijker omdat we een ongeziene dubbele uitdaging het hoofd moesten bieden: nieuwe modellen klaarstomen voor ons gamma supersportieve auto’s en tegelijkertijd de productiecapaciteit van ons hoofdkwartier in Sant’Agata Bolognese verdubbelen als voorbode op onze bijgestuurde productportfolio. De wereldpremière van onze nieuwe super-SUV Urus in december was ongetwijfeld het hoogtepunt van het jaar”, zegt Stefano Domenicali, voorzitter en CEO van Automobili Lamborghini S.p.A.

 

Met 145 verdelers in 50 landen steeg het aantal leveringen wereldwijd van 3.457 naar 3.815 exemplaren in 2017. In vergelijking met 2016 betekent dit een groei van 10%. Dankzij een aangehouden groei over de voorbije zeven jaar, heeft het merk zijn verkoopcijfers bijna verdrievoudigd ten opzichte van 2010 (1.302 leveringen). Naast een verkooprecord overtrof Lamborghini ook voor andere sleutelaspecten zijn doelstellingen voor 2017.

 

Lamborghini is een wereldmerk en de verkoop is evenwichtig verdeeld tussen de drie regio's, die ieder ongeveer een derde van de wereldwijde verkoop voor hun rekening nemen. In 2017 bereikten alle regio’s verkooprecords en droegen op die manier bij tot de wereldwijde groei in vergelijking met vorig jaar: EMEA (Europa, Midden-Oosten, Afrika) (1.477, +18%), Amerika (1.338, +4%) en Azië/Pacific (1.000, +9%).

 

Met 1.095 exemplaren blijft de VS de grootste individuele markt, gevolgd door Japan (411), het Verenigd Koninkrijk (353), Duitsland (303), Groot-China (265), Canada (211) en het Midden-Oosten (164). De meeste van deze markten gingen er aanzienlijk op vooruit en zetten nationale verkooprecords neer.

 

De beide belangrijkste modellijnen haalden recordcijfers en droegen op die manier bij tot de groei. De verkoop van het V12-model, de Lamborghini Aventador, steeg met 6% van 1.104 naar 1.173 exemplaren. Voor het V10-model, de Lamborghini Huracán, zijn de cijfers nog indrukwekkender: een groei met 12% van 2.353 naar 2.642 leveringen. 

 

Nieuwe modellen 2017

 

Het jaar werd ingezet met de eerste testritten van het nieuwe V12-model, de Aventador S Coupé, dat qua technologie en prestaties zowel op als naast het circuit maatstaven uitzet. Sinds september 2017 voegt de Aventador S Roadster, de ‘open’ uitvoering, nog een extra dimensie toe aan het rijplezier.

 

De nieuwe Lamborghini Huracán Performante, die tijdens het autosalon in Genève in maart 2017 werd onthuld, genoot een overweldigende ontvangst bij het publiek. Dankzij nieuwe lichtgewichttechnologie, actieve aerodynamica (met variabele aerobelasting en een nieuwe afstelling van het onderstel), vierwielaandrijving en een nog verder verbeterde krachtbron liet de Performante op menig internationaal racecircuit baanrecords optekenen.

 

In november 2017 bood Lamborghini in samenwerking met twee laboratoria van het Massachusetts Institute of Technology in Boston een vooruitblik op een mogelijke, toekomstige elektrische supersportwagen van het merk. Deze conceptauto, de Lamborghini Terzo Millennio, geeft toekomstige designtheorieën en technologieën concreet vorm, maar vertaalt tegelijkertijd de visuele intrige, de adembenemende prestaties en het emotionele aspect van iedere dimensie die een Lamborghini te bieden heeft.

 

Het hoogtepunt van het boekjaar 2017 was ongetwijfeld de wereldpremière van de nieuwe super-SUV Lamborghini Urus in Sant’Agata Bolognese in december. Met zijn derde model creëert Automobili Lamborghini meteen een nieuwe niche in het luxesegment door de maatstaf uit te zetten inzake vermogen, prestaties en rijdynamiek, gekoppeld aan ongeëvenaard design, luxe en dagelijkse bruikbaarheid.

 

Het huidige strategische investeringsprogramma van Automobili Lamborghini, dat is afgestemd op de lancering van de Urus, leidde tot een verdubbeling van de productiesite met de creatie van het Manifattura Lamborghini op de nieuwe site. Bovendien voorziet het programma in de nieuwste technologieën voor het hoofdkwartier in Sant’Agata Bolognese. Toch brengt de Urus niet alleen een verdubbeling van het aantal vierkante meters (van 80.000 naar 160.000 m2) met zich mee. Hij geeft ook de productiecapaciteit van de fabriek een aanzienlijke boost — een verdubbeling tot 7.000 stuks per jaar —, en zorgt voor een nadrukkelijke toename van het aantal medewerkers. Zo werden er al 500 nieuwe jobs gecreëerd.

 

Lamborghini Polo Storico

 

In maart 2017 opende Automobili Lamborghini officieel zijn nieuwe Polo Storico-site: een centrum gewijd aan klassieke Lamborghini’s en aan het behoud van het erfgoed van het merk.

 

Op de nieuwe Polo Storico-site worden eigenaars van klassieke Lamborghini’s van over heel de wereld ontvangen en worden de historische modellen van het merk en het algemene erfgoed ervan op vier vakgebieden ondersteund: restauratie van historische Lamborghini-modellen, archiefmanagement, originele Lamborghini-wisselstukken en officiële erkenning van historische Lamborghini-modellen.

 

Lamborghini Museum

 

Het Lamborghini Museum in Sant’Agata Bolognese liet eveneens een recordjaar noteren voor wat betreft bezoekersaantallen. Meer dan 100.000 liefhebbers brachten in 2017 een bezoek aan het museum dat ondergebracht is in de Lamborghini-fabriek. Het museum is alle dagen van 9u30 tot 19u open, ook op zondag, en biedt bezoekers naast de permanente collectie van historische Lamborghini-modellen ook speciale tentoonstellingen aan.

 

Lamborghini Squadra Corse

 

In september 2017 haalde de Lamborghini Squadra Corse, de raceafdeling van Automobili Lamborghini, het doek van de nieuwe Huracán Super Trofeo EVO. De nieuwe racebolide legt de al doorgedreven maatstaven van het vorige model nog wat hoger met een volledig hertekende aerodynamica, nieuwe veiligheidssystemen en een hele rits verbeteringen op mechanisch en elektronisch vlak. Al deze ontwikkelingen samen garanderen de rijders en teams een efficiënte en uiterst professionele racebolide die vanaf de lente van 2018 zijn racedebuut zal beleven in de continentale racereeksen in Europa, Azië en Noord-Amerika.

 

In de loop van het GT-raceseizoen 2017 wist de Lamborghini Huracán GT3 in handen van klanten maar liefst 8 titels te winnen: eindklassement, rijderstitel en Team Endurance Cup in de Blancpain GT Series; Open Team- en rijderstitel in de International GT Open; Pro-rijderstitels in het Italiaanse GT-kampioenschap; eindklassement in de ACO GT3 Le Mans Cup; teamklassement in het Britse GT-kampioenschap.

 

Vooruitblik 2018

 

Het merk kijkt vol vertrouwen uit naar het boekjaar 2018. Ondanks de aanslepende politieke onzekerheid in de EU en op wereldvlak staan de belangrijkste economische indicatoren over het algemeen positief. De aangehouden groeiverwachting voor de grote wereldeconomieën vormen een stevige basis voor de commerciële vooruitzichten van Lamborghini. Op basis van zijn recent en aantrekkelijk productgamma en op basis van de recente instap in het groeiende SUV-segment verwacht Lamborghini om op de middellange termijn te zullen blijven groeien voor wat betreft het aantal leveringen en inzake omzet.

 

Contacteer ons
Sylvie Huwart Press Relations, Lamborghini Brussels, a division of s.a. D'Ieteren n.v.
Sylvie Huwart Press Relations, Lamborghini Brussels, a division of s.a. D'Ieteren n.v.
Over Lamborghini Brussels

Press room Lamborghini Brussels voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

Profiel van de groep

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

D'Ieteren Automotive verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018. Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018. Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 

© 2021 D'Ieteren Group SA/NV. Alle rechten voorbehouden.

Wettelijke Informatie :  https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf   



Lamborghini Brussels
Grote Baan 399, Grand Route
B-1620 Drogenbos