Nieuwe SUV van Lamborghini

Nieuwe SUV van Lamborghini

Lamborghini maakt zich op voor een nieuw tijdperk

Automobili Lamborghini heeft aangekondigd dat het een luxe-SUV gaat bouwen, als derde modelreeks van het merk. De lancering van het nieuwe model is gepland voor 2018. In 2012 stelde Lamborghini al een conceptmodel met de naam Urus voor op het autosalon van Peking.

De nieuwe reeks zal geproduceerd worden in Sant'Agata Bolognese, en de uitbreiding van het gamma zal zorgen voor extra groei en belangrijke nieuwe mogelijkheden voor het hele merk. De uitbreiding gaat ook gepaard met een aanzienlijke verhoging van de productiecapaciteit in de fabriek. Over de levenscyclus van het nieuwe model heen zal de onderneming honderden miljoenen euro investeren.

De realisatie van dit project is een gemeenschappelijk engagement van verschillende partijen: de Volkswagen-groep met AUDI AG als aandeelhouder van Lamborghini, het Italiaanse ministerie voor economische ontwikkeling, Invitalia (het Italiaanse nationale agentschap voor binnenlandse investeringen en economische ontwikkeling), de regio Emilio-Romagna, de werknemersvertegenwoordigers en het hele team van Automobili Lamborghini.

Voorzitter en CEO van Automobili Lamborghini Stephan winkelmann verklaart: "Dit is een heuglijk moment voor iedereen bij Lamborghini. De aankondiging van een derde modelreeks ondersteunt de stabiele en duurzame groei van onze onderneming en betekent voor ons het begin van een nieuw tijdperk. De nieuwe SUV zal gebouwd worden in Sant'Agata Bolognese, een bewijs van ons engagement om het kwaliteitsmotto 'made in Italy' wereldwijd te blijven waarmaken."

Met de productie van de nieuwe Lamborghini SUV zal de fabriek in Sant'Agata Bolognese aanzienlijk groeien, van 80.000 m2 vandaag tot ca. 150.000 m2 in de toekomst. Het project omvat de bouw van nieuwe faciliteiten, zoals een nieuwe productielijn, magazijnen en een uitbreiding van de R&D-afdeling. De toevoeging van een derde modelreeks zal ook voor de Italiaanse en internationale toeleveranciers belangrijke opportuniteiten met zich meebrengen en een aanzienlijke impact hebben op de human resources: Lamborghini voorziet in het kader van dit project 500 nieuwe arbeidsplaatsen.

Rupert Stadler, voorzitter van de raad van bestuur van AUDI AG, verklaart: "Lamborghini, Italdesign Giugiaro en Ducati hebben zich met de steun van Audi succesvol ontwikkeld en tegelijk hun sterke Italiaanse identiteit behouden. Met de beslissing om de Lamborghini SUV in Sant'Agata Bolognese te bouwen, hebben we opnieuw ons engagement voor Italië als belangrijk land voor de auto-industrie getoond."

Luca de Meo, bij AUDI AG verantwoordelijk voor sales en marketing, beklemtoont: "Lamborghini is vandaag een van de meest exclusieve merken ter wereld. Bij Audi zijn we bijzonder trots op al onze Italiaanse afdelingen. Ik ben verheugd met dit nieuwe project voor zowel Lamborghini als Italië en ik bedank de Italiaanse regering voor haar medewerking om dit mogelijk te maken."

Met de luxe-SUV zal Lamborghini een tot dusver ongerept, snel groeiend en fascinerend autosegment betreden en zijn clientèle gevoelig uitbreiden. Dat omvat niet alleen klanten van de Lamborghini-supersportwagens die vandaag met een SUV van een ander merk rijden, maar ook gezinnen en nieuwe klanten voor het merk. De verkoopvolumes zullen evenwichtig verdeeld zijn over de drie voornaamste verkoopregio's: EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika), Amerika en Azië/Pacific. De doelmarkten zijn in de eerste plaats de VS, China, het Midden-Oosten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Rusland. Het jaarlijkse volume zal ongeveer 3.000 wagens bedragen, goed voor een verdubbeling van de huidige verkoopcijfers van het merk.

Contacteer ons
Over Lamborghini Brussels

Press room Lamborghini Brussels voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

Profiel van de groep

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.
  • Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 


Lamborghini Brussels
Grote Baan 399, Grand Route
B-1620 Drogenbos