Opnieuw recordjaar voor Automobili Lamborghini: leveringen gestegen tot 3.245 wagens in 2015

Opnieuw recordjaar voor Automobili Lamborghini: leveringen gestegen tot 3.245 wagens in 2015

In 2015 vestigde Automobili Lamborghini opnieuw een verkooprecord in zijn geschiedenis. Met 3.245 geleverde wagens overschreed de onderneming voor het eerst de kaap van 3.000 auto's, goed voor een nieuwe mijlpaal, en dat op alle vlakken.

- Lamborghini verhoogt wereldwijde verkoop voor vijfde jaar op rij - 2,5 keer de verkoopcijfers van 2010

- Verkoopprestaties te danken aan succesvolle marktlancering van de Huracán en stevige klantenbasis voor de Aventador

- V.S. bevestigen positie van grootste afzonderlijke markt

- Evenwichtige aanwezigheid in de drie regio's: EMEA, Amerika en Azië/Stille Oceaan

In 2015 vestigde Automobili Lamborghini opnieuw een verkooprecord in zijn geschiedenis. Met 3.245 geleverde wagens overschreed de onderneming voor het eerst de kaap van 3.000 auto's, goed voor een nieuwe mijlpaal, en dat op alle vlakken.

 

“In 2015 leverde Lamborghini uitzonderlijke verkoopprestaties en nieuwe records voor alle zakencijfers af, wat de kracht van ons merk, onze producten en onze commerciële strategie bevestigt. Dankzij de introductie van diverse nieuwe modellen in 2015 en een goed gevuld orderboekje zijn we goed voorbereid op het jaar 2016”, aldus Stephan Winkelmann, voorzitter en CEO van Automobili Lamborghini S.p.A.

 

Verspreid over 135 verdelers in vijftig verschillende landen steeg de verkoop van 2.530 exemplaren in 2014 tot 3.245 stuks in 2015. Dat komt overeen met een toename van 28% tegenover het jaar voordien en betekent 2,5 keer de verkoopcijfers van het jaar 2010.

 

“We hebben de verkoop in al onze grote regio's kunnen opdrijven en vestigden nieuwe verkooprecords in Amerika en de regio Azië/Stille Oceaan”, vervolgde Winkelmann. “Onze grootste markten zijn de Verenigde Staten en Groot-China, gevolgd door Japan, het Verenigd Koninkrijk, het Midden-Oosten en Duitsland, die stuk voor stuk een aanzienlijke groei noteerden in 2015.”

 

Lamborghini is een wereldmerk en de verkoop is evenwichtig gespreid over de drie regio's: EMEA (Europa, Midden-Oosten, Afrika), Amerika en Azië/Stille Oceaan. Allemaal nemen ze ongeveer een derde van de verkoop voor hun rekening.

 

Dankzij de Huracán LP 610-4 met tiencilindermotor werd 2015 op gebied van de V10-verkoop het meest succesvolle jaar ooit in de geschiedenis van Lamborghini. In zijn eerste volledige verkoopjaar werden maar liefst 2.242 exemplaren van de Lamborghini Huracán geleverd. Daardoor lagen de verkoopcijfers voor de Huracán in zijn eerste achttien maanden maar liefst 70% hoger dan die van zijn voorganger, de Gallardo, in dezelfde periode na de lancering.

 

Van de Aventador LP 700-4 met twaalfcilindermotor, verkrijgbaar als coupé en roadster, en de nieuwe Aventador LP 750-4 Superveloce werden in totaal 1.003 stuks verkocht. Het succesverhaal van de Aventador komt ook tot uiting in de verkoopcijfers voor de eerste 52 maanden na zijn marktintroductie, die 124% hoger lagen dan bij zijn voorganger, de Murciélago, in dezelfde periode na de lancering.

 

Nieuwe modellen in 2015

Het jaar 2015 werd gekenmerkt door de introductie van diverse nieuwe modellen. Op het autosalon van Genève in maart werd de Aventador LP 750-4 Superveloce voorgesteld in coupéversie, in augustus gevolgd door de voorstelling van de roadster tijdens de Monterey Car Week in de Verenigde Staten. De Superveloce is de zuiverste expressie van een supersportwagen volgens Lamborghini en alle exemplaren (600 van de SV coupé en 500 van de SV roadster) zijn inmiddels uitverkocht.

 

In de zomer van 2015 werd ook een speciale reeks geïntroduceerd, de Aventador LP 700-4 Pirelli Edition, ontworpen om de jarenlange samenwerking met de prestigieuze Italiaanse bandenfabrikant Pirelli te vieren.

 

In de herfst van 2015 breidden de nieuwe Huracán LP 610-4 Spyder en de nieuwe achterwielaangedreven Huracán LP 580-2 het succesvolle V10-gamma van Lamborghini verder uit. Beide versies zullen vanaf de lente van 2016 verkrijgbaar zijn in markten over de hele wereld.

 

Derde model in 2018 – Lamborghini bereidt zich voor op een nieuw tijdperk

 

In mei 2015 bevestigde de constructeur de productie van de nieuwe Lamborghini Super Sports Utility Vehicle in Sant’Agata Bolognese. Vanaf 2018 zal de Urus het derde model in het productgamma van Lamborghini worden. Hij zal niet alleen extra groei en aanzienlijke opportuniteiten creëren voor het merk, maar brengt ook een aanzienlijke toename van de productiecapaciteit met zich mee. Gedurende de levenscyclus van het nieuwe model zal Lamborghini honderden miljoenen euro investeren en 500 nieuwe werknemers aanwerven.

 

Lamborghini Squadra Corse 2015 – Engagement in de autosport

 

In 2015 maakte de nieuwe Huracán LP 620-2 Super Trofeo zijn debuut op de internationale racecircuits in de drie monomerkreeksen van het merk, de Lamborghini Blancpain Super Trofeo in Europa, Azië en Noord-Amerika. Met wereldwijd meer dan tachtig wagens aan de start vestigde de constructeur ook in de Super Trofeo Series een nieuw record.

 

De Huracán GT3 werd in januari 2015 voorgesteld voor de competitie in een van de meest veeleisende en prestigieuze internationale racecategorieën. Tijdens het seizoen 2015 behoorde de Huracán GT3 tot de hoofdrolspelers in de Blancpain Endurance Series, waar hij in april de race in Monza: het was wereldwijd de allereerste keer dat een GT-wagen zijn debuutrace in de GT-competitie won.

 

Maatschappelijk verantwoord – CO2-neutrale fabriek

 

In de zomer van 2015 huldigde Automobili Lamborghini zijn nieuwe verwarmingssystemen met trigeneratie en warmtedistributie in, twee van de hoofdprojecten die ertoe leidden dat de volledige fabriek gecertificeerd werd als CO2-neutraal.

 

De certificering in het kader van het 'Carbon Neutrality'-programma is 's werelds eerste certificering van een onderneming door DNV GL (Det Norske Veritas Germanischer Lloyd), een van de toonaangevende dienstverleners op het vlak van classificatie, controle en services voor het beheer van milieurisico's. Automobili Lamborghini behaalde deze belangrijke doelstelling door de CO2-uitstoot van de productievestiging terug te dringen en te compenseren.

 

Lamborghini Polo Storico – unieke kennis en gegarandeerde authenticiteit voor klassieke Lamborghini-modellen

 

In 2015 opende Lamborghini zijn restauratiecentrum onder de naam Lamborghini Polo Storico. De nieuwe afdeling omvat de historische archieven van het merk, het restauratiecentrum en de voertuigcertificatie en garandeert de beschikbaarheid van talloze originele reserveonderdelen voor historische Lamborghini-modellen. Met het nieuwe Polo Storico benadrukt Automobili Lamborghini het belang van het behoud van zijn uitgebreide traditie en unieke knowhow.

 

Contacteer ons
Sylvie Huwart Press Relations, Bentley Belgium, a division of s.a. D'Ieteren n.v.
Sylvie Huwart Press Relations, Bentley Belgium, a division of s.a. D'Ieteren n.v.
Over Lamborghini Brussels

Press room Lamborghini Brussels voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

Profiel van de groep

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

D'Ieteren Automotive verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018. Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018. Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 

© 2021 D'Ieteren Group SA/NV. Alle rechten voorbehouden.

Wettelijke Informatie :  https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf   



Lamborghini Brussels
Grote Baan 399, Grand Route
B-1620 Drogenbos