Stefano Domenicali neemt de leiding over bij Automobili Lamborghini

Stefano Domenicali neemt de leiding over bij Automobili Lamborghini

Hij volgt Stephan Winkelmann op, die verantwoordelijk was voor de grote ommekeer bij de onderneming uit Sant'Agata Bolognese

Stefano Domenicali wordt vanaf 15 maart 2016 de nieuwe voorzitter en CEO van Automobili Lamborghini. Hij volgt Stephan Winkelmann op, die CEO wordt van quattro GmbH, de sportieve afdeling van AUDI AG.

 

"In de voorbije elf jaar heeft Stephan Winkelmann Lamborghini omgevormd tot een wereldwijd toonaangevende constructeur van supersportwagens. Zijn opvolger, die ook een ruime ervaring op dit vlak heeft, zal dat succes voortzetten", vertelt Rupert Stadler, voorzitter van de raad van bestuur van AUDI AG en voorzitter van de beheersraad van Automobili Lamborghini S.p.A.

Stefano Domenicali, geboren op 11 mei 1965 in Imola, voltooide in 1991 zijn studies Business Administration aan de universiteit van Bologna en begon zijn carrière in de financiële afdeling bij Ferrari. In 1993 maakte hij de overstap naar Scuderia Ferrari, als hoofd Business Planning. Hij was ook directeur van het circuit van Mugello, dat eigendom is van Ferrari. Vanaf 1996 was Domenicali bij Scuderia Ferrari verantwoordelijk voor de sponsors, alvorens hij in 1998 sportief directeur van het Formule 1-team werd. Van 2004 tot 2007 leidde hij de Direzione Sportiva F1. In 2008 was hij teambaas van Scuderia Ferrari F1, dat in dat jaar de wereldtitel bij de constructeurs won. Van 2009 tot 2014 vertegenwoordigde Domenicali Ferrari in de F.I.A. World Motor Sport Council, een orgaan waarin hij ook vandaag nog zetelt. Momenteel is hij voorzitter van de

F.I.A. Single Seater Commission.

 

Sinds november 2014 was hij vicevoorzitter New Business Initiatives bij AUDI AG.

 

In 2002 ontving hij de Orde van Verdienste van de Republiek Italië (Ufficiale Ordine al Merito della Repubblica Italiana).

 

Stefano Domenicali verklaart: "Ik ben bijzonder verheugd om de uitdaging van deze traditierijke onderneming aan te gaan. Het is voortaan mijn plicht om het succes voort te zetten dat mijn voorganger Stephan Winkelmann met Automobili Lamborghini behaalde."

 

Stephan Winkelmann vertelt: "Ik ben verantwoordelijk geweest voor Lamborghini gedurende een aanzienlijke periode in de geschiedenis van de onderneming, en heb altijd geprobeerd om het potentieel van het merk te benutten om zeer ambitieuze doelstellingen te behalen. Lamborghini kent een continue en rendabele groei, met onder meer een focus op de ontwikkeling van nieuwe producten en nieuwe processen. Samen met mijn collega's van de raad van bestuur slaagde ik erin de succesvolle lancering van onze derde modelreeks voor te bereiden, die in 2018 op de markt zal verschijnen. Deze successen zouden niet mogelijk geweest zijn zonder de passie, de vaardigheden, de creativiteit en de moed die vast verankerd zitten in het DNA van Lamborghini en zijn medewerkers. Ik wil iedereen uit de grond van mijn hart bedanken voor deze fantastische tijd."

 

Winkelmann werd geboren in Berlijn op 18 oktober 1964 en groeide op in Rome. Hij bekleedde tal van leidinggevende functies binnen Fiat Group, als hoofd van de activiteiten in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, alvorens hij in 2005 benoemd werd tot voorzitter en CEO van Automobili Lamborghini.

 

Tussen 2004 en 2015 kenden de verkoopcijfers van Lamborghini meer dan een verdubbeling, en de omzet meer dan een verdrievoudiging. Ook het dealernetwerk verdrievoudigde in omvang en telt nu 135 verdelers in 50 landen. Gedurende deze periode verdubbelde het aantal medewerkers bijna, tot 1.300 vandaag.

 

De modellen die onder Winkelmann gelanceerd werden, van afgeleiden van de Gallardo over de V10 Huracán en V12 Aventador tot beperkte series en unieke exemplaren, vestigden talrijke nieuwe verkooprecords.

 

In 2015 werd de derde modelreeks aangekondigd, de luxe-SUV Urus, die vanaf 2018 in Sant'Agata Bolognese gebouwd zal worden en het begin van een nieuw tijdperk betekent voor de onderneming.

 

Onder de leiding van Winkelmann lag de klemtoon ook op de versterking van het profiel van het merk, waarvoor verschillende initiatieven gelanceerd werden. Daartoe behoren motorsportactiviteiten zoals het monomerkkampioenschap Lamborghini Blancpain Super Trofeo, het Gt3-kampioenschap en de rijtrainingen Accademia en Esperienza, maar ook de lancering van de fashionlijn Collezione Automobili Lamborghini.

 

De strategie van Winkelmann mikte ook op ethische zakelijke verantwoordelijkheden zoals de duurzame ontwikkeling van handel en samenleving, waarbij ecologie steeds hoog stond aangeschreven. De certificering van de hele Lamborghini-fabriek in Sant'Agata Bolognese als CO2-neutraal in 2015 was het meest recente succes in de implementatie van deze strategie.

 

Onder de leiding van Winkelmann werd Lamborghini een steeds aantrekkelijkere werkgever die talrijke onderscheidingen kreeg, waaronder die van Top Employer Italia 2016. Deze resultaten zijn deels te danken aan het participatieve model waarbij constante dialoog en samenwerking de basis vormen voor de relaties met de vakverenigingen.

 

In mei 2014 werd Winkelmann door de Italiaanse president Giorgio Napolitano bekroond met het 'Grootkruis', de hoogste onderscheiding voor verdiensten in het land, voor zijn verwezenlijkingen als CEO van een van de belangrijkste Italiaanse ondernemingen.

Contacteer ons
Sylvie Huwart Press Relations, Lamborghini Brussels a division of s.a. D'Ieteren n.v.
Sylvie Huwart Press Relations, Lamborghini Brussels a division of s.a. D'Ieteren n.v.
Over Lamborghini Brussels

Press room Lamborghini Brussels voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

Profiel van de groep

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.
  • Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 


Lamborghini Brussels
Grote Baan 399, Grand Route
B-1620 Drogenbos